O istorie a Liturghiei Sfantului Ioan Gura de Aur. Vol. IV - Dipticele

Format: 15x21 cm
ISBN: 978-606-607-269-4
Status: in stoc

O istorie a Liturghiei Sfantului Ioan Gura de Aur. Vol. IV - Dipticele

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Renasterea
Numar de pagini: 369

CUPRINS
Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
Vocatie si activitati secundare... 30
Concluzii... 33
PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
Magnum Opus... 41
Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
Studii in alte domenii... 47
Medalion comemorativ... 48
Bibliografi a autorului... 51
Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
Multumiri... 111
Introducere... 113
Obiectivul si scopul studiului... 115
Geneza studiului... 117
Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
Izvoarele... 121
Precizare privind nomenclatura... 121
6 Cuprins
Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
B. Nomenclatura... 129
C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
I. Dipticele celor morti... 131
1. Ecfonisul proestosului... 131
2. Dipticele diaconale... 132
II. Dipticele celor vii... 133
1. Ecfonisul proestosului... 134
2. Dipticele diaconale... 135
III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
1. Manuscrisele medievale... 136
2. Un text modern de la Ierusalim... 137
3. Practica actuala... 140
a. Liturghia patriarhala... 140
b. Liturghia episcopala... 140
IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
Concluzii... 143
Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
in izvoarele timpurii... 147
A. Prezentarea aspectului analizat... 147
I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
II. Locul originar al dipticelor... 151
III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
1. Ignatie al Antiohiei... 157
2. Ciprian al Cartaginei... 158
C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
I. Egipt... 158
1. Evhologhionul lui Serapion... 158
Cuprins 7
2. Papirusul Strasbourg... 160
3. Didascalia Arabica... 161
II. Palestina... 162
1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
2. Ieronim... 163
3. Testamentum Domini... 164
III. Cipru... 165
IV. Antiohia... 166
1. Constitutiile Apostolice... 166
2. Teodor al Mopsuestiei... 166
3. Ioan Hrisostom... 166
V. Cilicia... 172
1. Teodor al Mopsuestiei... 172
2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
1. Iacob de Sarug... 178
2. Canoanele lui Marutas... 180
VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
1. Narsai... 182
2. Gabriel de Basra... 183
Concluzii... 184
Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
A. Palestina... 187
I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
Liturghiei Sf. Iacov... 193
B. Dipticele armene... 193
I. Pataragul... 193
8 Cuprins
II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
1. Hosrov Anjewac῾i... 197
2. Nersēs Lambronac῾i... 197
3. YovhannÄ“s Arčišec῾i... 198
III. Concluzia B: dipticele armene... 198
C. Siria si Mesopotamia... 199
I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
1. Talcuitorii... 199
2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
3. Šararul maronit... 201
II. Dipticele siro-antiohiene... 202
III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
D. Dipticele egiptene... 204
I. Mijlocirile copte astazi... 205
II. Dipticele etiopiene... 206
III. Faclia din intuneric... 207
IV. Fragmente dipticale... 208
1. Papirusul Cairo 10395A... 210
2. Papirusul Berlin 3602... 210
3. Dipticul Luxor... 212
4. Dipticul Boston... 215
5. Papirusul Viena... 215
6. Coptica Lovaniensia 28... 216
7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
8. Papirusul Londra 514... 218
9. Papirusul Londra 513... 220
10. Papirusul Londra 155... 221
11. Papirusul Londra 971... 222
V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
Cuprins 9
Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
istorie Si liturghie... 227
A. Izvoarele istorice... 227
I. Ioan Hrisostom... 227
1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
si mortii sale... 229
II. Izvoare ulterioare... 233
1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
3. Maxim Marturisitorul... 236
B. Izvoarele liturgice... 238
I. Protheoria... 238
II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
III. Degenerarea dipticelor... 244
1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
IV. Un diptic italo-grecesc... 247
V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
„Vrednic este cu adevarat…”... 251
Concluzii... 253
Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
istorie Si liturghie... 255
A. Izvoarele istorice... 255
I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
1. Controversa monofi zita timpurie... 255
2. Schisma acachiana... 256
10 Cuprins
3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
in cadrul patriarhiilor... 265
1. In Patriarhia Antiohiei... 265
2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
IV. Pomenirea suveranilor... 268
B. Izvoarele liturgice... 269
I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
1. Textul receptus... 269
2. Particularitatea italo-greceasca... 273
3. Locul ecfonisului... 274
II. Dipticele diaconale... 274
1. Evhologhioanele manuscrise... 274
a. Grott aferrata Gb IV... 275
b. Sinai Gr. 958... 276
c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
d. Τextul receptus... 276
2. Manuscrisele diaconiconului... 277
a. Sinai Gr. 1040... 277
b. Paris Gr. 2509... 279
3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
4. Diataxele... 282
a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
b. Vatican Gr. 573... 283
c. Vatoped 133 (744)... 283
5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
Cuprins 11
1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
7. Cinovnikul de la Moscova... 292
IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
anaforaua numelor... 293
V. Variante ale exclamatiei:
Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
Concluzii... 296
Excurs... 299
Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
cine, unde Si in ce ordine?... 303
A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
I. Dipticele celor vii... 305
1. Demnitarii din ierarhie... 305
2. Suveranii... 306
II. Dipticele celor morti... 307
1. Ierarhia... 307
2. Suveranii... 309
III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
B. Locul originar si succesiunea dipticelor
in Liturghia bizantina... 312
I. Ioan Hrisostom... 312
II. Maxim Marturisitorul... 315
III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
12 Cuprins
IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
Concluzii... 321
Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
Localizare... 325
Tipuri de diptice... 326
1. Dipticele ierarhice... 328
2. Dipticele de comuniune... 328
3. Dipticele confesionale... 328
4. Dipticele mixte... 329
Caracteristici structurale... 330
1. Antiohia... 330
2. Ierusalim... 330
3. Alexandria... 330
De ce diptice?... 331
Amplifi care si declin... 332
Consideratii pastorale... 335
Index de manuscrise... 339
Index general... 343
Postfata... 363CUPRINS
Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
Vocatie si activitati secundare... 30
Concluzii... 33
PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
Magnum Opus... 41
Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
Studii in alte domenii... 47
Medalion comemorativ... 48
Bibliografi a autorului... 51
Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
Multumiri... 111
Introducere... 113
Obiectivul si scopul studiului... 115
Geneza studiului... 117
Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
Izvoarele... 121
Precizare privind nomenclatura... 121
6 Cuprins
Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
B. Nomenclatura... 129
C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
I. Dipticele celor morti... 131
1. Ecfonisul proestosului... 131
2. Dipticele diaconale... 132
II. Dipticele celor vii... 133
1. Ecfonisul proestosului... 134
2. Dipticele diaconale... 135
III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
1. Manuscrisele medievale... 136
2. Un text modern de la Ierusalim... 137
3. Practica actuala... 140
a. Liturghia patriarhala... 140
b. Liturghia episcopala... 140
IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
Concluzii... 143
Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
in izvoarele timpurii... 147
A. Prezentarea aspectului analizat... 147
I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
II. Locul originar al dipticelor... 151
III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
1. Ignatie al Antiohiei... 157
2. Ciprian al Cartaginei... 158
C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
I. Egipt... 158
1. Evhologhionul lui Serapion... 158
Cuprins 7
2. Papirusul Strasbourg... 160
3. Didascalia Arabica... 161
II. Palestina... 162
1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
2. Ieronim... 163
3. Testamentum Domini... 164
III. Cipru... 165
IV. Antiohia... 166
1. Constitutiile Apostolice... 166
2. Teodor al Mopsuestiei... 166
3. Ioan Hrisostom... 166
V. Cilicia... 172
1. Teodor al Mopsuestiei... 172
2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
1. Iacob de Sarug... 178
2. Canoanele lui Marutas... 180
VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
1. Narsai... 182
2. Gabriel de Basra... 183
Concluzii... 184
Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
A. Palestina... 187
I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
Liturghiei Sf. Iacov... 193
B. Dipticele armene... 193
I. Pataragul... 193
8 Cuprins
II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
1. Hosrov Anjewac῾i... 197
2. Nersēs Lambronac῾i... 197
3. YovhannÄ“s Arčišec῾i... 198
III. Concluzia B: dipticele armene... 198
C. Siria si Mesopotamia... 199
I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
1. Talcuitorii... 199
2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
3. Šararul maronit... 201
II. Dipticele siro-antiohiene... 202
III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
D. Dipticele egiptene... 204
I. Mijlocirile copte astazi... 205
II. Dipticele etiopiene... 206
III. Faclia din intuneric... 207
IV. Fragmente dipticale... 208
1. Papirusul Cairo 10395A... 210
2. Papirusul Berlin 3602... 210
3. Dipticul Luxor... 212
4. Dipticul Boston... 215
5. Papirusul Viena... 215
6. Coptica Lovaniensia 28... 216
7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
8. Papirusul Londra 514... 218
9. Papirusul Londra 513... 220
10. Papirusul Londra 155... 221
11. Papirusul Londra 971... 222
V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
Cuprins 9
Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
istorie Si liturghie... 227
A. Izvoarele istorice... 227
I. Ioan Hrisostom... 227
1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
si mortii sale... 229
II. Izvoare ulterioare... 233
1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
3. Maxim Marturisitorul... 236
B. Izvoarele liturgice... 238
I. Protheoria... 238
II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
III. Degenerarea dipticelor... 244
1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
IV. Un diptic italo-grecesc... 247
V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
„Vrednic este cu adevarat…”... 251
Concluzii... 253
Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
istorie Si liturghie... 255
A. Izvoarele istorice... 255
I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
1. Controversa monofi zita timpurie... 255
2. Schisma acachiana... 256
10 Cuprins
3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
in cadrul patriarhiilor... 265
1. In Patriarhia Antiohiei... 265
2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
IV. Pomenirea suveranilor... 268
B. Izvoarele liturgice... 269
I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
1. Textul receptus... 269
2. Particularitatea italo-greceasca... 273
3. Locul ecfonisului... 274
II. Dipticele diaconale... 274
1. Evhologhioanele manuscrise... 274
a. Grott aferrata Gb IV... 275
b. Sinai Gr. 958... 276
c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
d. Τextul receptus... 276
2. Manuscrisele diaconiconului... 277
a. Sinai Gr. 1040... 277
b. Paris Gr. 2509... 279
3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
4. Diataxele... 282
a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
b. Vatican Gr. 573... 283
c. Vatoped 133 (744)... 283
5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
Cuprins 11
1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
7. Cinovnikul de la Moscova... 292
IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
anaforaua numelor... 293
V. Variante ale exclamatiei:
Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
Concluzii... 296
Excurs... 299
Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
cine, unde Si in ce ordine?... 303
A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
I. Dipticele celor vii... 305
1. Demnitarii din ierarhie... 305
2. Suveranii... 306
II. Dipticele celor morti... 307
1. Ierarhia... 307
2. Suveranii... 309
III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
B. Locul originar si succesiunea dipticelor
in Liturghia bizantina... 312
I. Ioan Hrisostom... 312
II. Maxim Marturisitorul... 315
III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
12 Cuprins
IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
Concluzii... 321
Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
Localizare... 325
Tipuri de diptice... 326
1. Dipticele ierarhice... 328
2. Dipticele de comuniune... 328
3. Dipticele confesionale... 328
4. Dipticele mixte... 329
Caracteristici structurale... 330
1. Antiohia... 330
2. Ierusalim... 330
3. Alexandria... 330
De ce diptice?... 331
Amplifi care si declin... 332
Consideratii pastorale... 335
Index de manuscrise... 339
Index general... 343
Postfata... 363

Pret: 32.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare

Carti scrise de acelasi autor

    • Pentru oricine care se va apleca asupra evoluÈ›iei literaturii noastre culte, va fi evident faptul că aceasta se aÈ™ază pe o coordonată de spiritualitate religioasă, în speÈ›ă creÈ™tină. Primele texte în limba română (manuscrise È™i apoi tipărite) sunt de regulă cărÈ›i bisericeÈ™ti. Tocmai de aceea, unii critici È™i istorici literari vorbesc despre o literatură beletristică propriu-zisă începând abia de prin secolul al È™aisprezecelea, din epoca modernă. Ce te faci însă cu literatura "vechilor cazanii", cum se exprimă poetul, care a contribuit din plin la formarea conÈ™tiinÈ›ei poporului nostru, la formarea limbii naÈ›ionale, la iniÈ›ierea culturală È™i cu evidenÈ›ă, spirituală a românilor?! Faptele trebuie văzute în firescul manifestărilor lor... În cuprinsul acestei cărÈ›i am înserat comentarii analitice sau comparatiste asupra unor asemenea opere literare pe care le-am considerat ca fiind făclii (candele) de veghe bîn istoria culturii noastre, marcate cu evidenÈ›ă de filonul religios, subteran or de suprafaÈ›ă, datoare unor vrednici mărturisitori asupra destinelor istorice È™i culturale ale neamului românesc. E o carte mai degrabă de atragere a atenÈ›iei asupra atâtor pagini de frumoasă literatură create în spaÈ›iul istoric naÈ›ional, de-a lungul vremilor, de iluÈ™tri luminători ai conÈ™tiinÈ›ei noastre creÈ™tine.

      Constantin Cubleșan

    • Dupa 1990, din ce in ce mai multi oameni au aflat de pustnicul de la Mitoc si au inceput sa bata la usa modestei sale casute, pentru a primi povata si a se bucura de binecuvantarea lui.  Si pe masura ce il ascultau isi dadeau seama de darurile cu care fusese inzestrat de Bunul Dumnezeu.  Cati oameni nu au marturisit ca parintele Proclu dadea in mod minunat raspunsuri la intrebari, inainte de a fi rostite?  Cati nu au simtit ca sunt diagnosticati si li se da si reteta inainte de a-si marturisi suferinta?  Cati nu au simtit darul inainte-vederii prin care parintele, in mod atat de discret descoperea lucrui din viitor?  Si mai ales, cati din cei ce au mers la parintele cu sufletul deschis si neiscoditor nu au primit mangaierea sufletesca, pace, nadejde, bucurie?  Toti cei care l-au cercetat au primit raspuns dupa nevoile si trbuintele lor si au ramas cu dorul revederii.

      Nepunand nici un pret pe aceasta viata trecatoare, pe sanatatea sa, se lepada de orice iubire de sine pentru a fi de folos aproapelui.  Iar aceasta jertfa nu ramanea fara roade.  Oamenii plecau mangaiati si intariti duhovniceste dupa intalnirea cu acest om al iubirii, al milei, si al jertfei.

      In seara zilei de 28 ianuarie, inconjurat de cativa ucenici, monahi si cunoscuti, parintele a trecut la Domnul.  Era un ceas al despartirii pentru noi, nu pentru el.  "Spusese candva: Eu o sa mor, dar o sa fiu viu!", aratand ca, prin rugaciune, va fi in continuare alaturi de noi.

    • Părintele Sofronie (1896-1993) s-a născut la Moscova. A studiat la Institutul de Stat de Arte Plastice din apropierea casei unde trăia È™i s-a dedicat cu râvnă picturii. În 1921 a plecat din Rusia È™i a vizitat Italia, Germania, iar în 1922 s-a stabilit în FranÈ›a, unde È™i-a expus lucrările în importante expoziÈ›ii de pictură. În 1925 s-a înscris la Institutul Teologic Sfântul Serghie din Paris, dar curând a renunÈ›at È™i s-a retras la Sfântul Munte. S-a închinoviat în Mănăstirea Sfântul Pantelimon, unde l-a cunoscut pe duhovnicul său, recunoscut ulterior ca Sfântul Siluan. Această cunoÈ™tinÈ›ă a fost, după cum el însuÈ™i mărturiseÈ™te, cel mai important eveniment al vieÈ›ii sale, pecetluindu-i întregul parcurs ulterior. După adormirea Sfântului Siluan, Părintele Sofronie s-a retras în pustia Sfântului Munte, unde a stat o vreme slujind ca duhovnic. Din motive medicale a fost nevoit să se mute la Karyes È™i să se stabilească la Schitul Sfântul Andrei, ca frate aparÈ›inând de Mănăstirea Vatopedi. În 1947 a plecat la Paris pentru a publica textele pe care i le-a înmânat Părintele său înainte de moartea lui. În 1959 a întemeiat Sfânta Mănăstire Stavropighie Patriarhală a Sfântului Ioan Botezătorul de la Essex, Anglia, unde a rămas până la adormirea sa, în 11 iulie 1993.

      Părintele Sofronie a lăsat în urmă o bogată operă scrisă. Principalele sale lucrări sunt: „Cuviosul Siluan Athonitul”, „Vom vedea pe Dumnezeu precum este”, „Despre rugăciune”, „NaÈ™terea întru ÎmpărăÈ›ia cea neclătită”, „NevoinÈ›a cunoaÈ™terii lui Dumnezeu”. CărÈ›ile sale au fost scrise mai întâi în rusă, dar curând au fost traduse în multe alte limbi (greacă, engleză, franceză, germană, arabă, italiană, sârbă, suedeză, română etc.). Cartea sa despre Cuviosul Siluan a circulat în Rusia în mai mult de un milion de exemplare, iar în Grecia a fost scoasă deja a zecea ediÈ›ie. Părintele Sofronie constituie un punct de referinÈ›ă pentru teologia È™i viaÈ›a ortodoxă. A fost numit „teologul principiului ipostatic” şi „teologul luminii necreate”. În confuzia diferitelor personalisme ale epocii noastre, Părintele Sofronie a evidenţiat cu uimitoare deplinătate şi claritate „principiul ipostatic” care constituie chintesenţa teologiei şi antropologiei creştine. A elaborat o bogată învăţătură despre lumina dumnezeiască necreată, pe care s-a învrednicit el însuşi în repetate rânduri s-o contemple. Persoana sa a devenit un punct de atracţie nu doar pentru ortodocşi, ci şi pentru mulţi eterodocşi. A făcut cunoscute adevărul şi ecumenicitatea Ortodoxiei, creând în paralel şi o oază duhovnicească prin comunitatea pe care a fondat-o în mijlocul deşertului spiritual al Apusului postmodern.

watch series