Fiti desavarsiti! Patericul Lavrei Pesterilor de la Pskov

Format: 13x20 cm
ISBN: 978-606-550-178-2
Status: momentan indisponibil

Fiti desavarsiti! Patericul Lavrei Pesterilor de la Pskov

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Editura Egumenita

In martie 2008 s-au implinit 40 de ani de la primul meu pelerinaj la Manastirea Adormirii Maicii Domnului Pecerska din Pskov.

In timpul unei plimbari de seara prin curtea manastirii, m-au coplesit amintirile frumoase ale acelor zile de neuitat.  Si m-am gandit ca ar fi frumos sa scriu o carte despre duhovnicii cei intelepti, care sunt chipurile desavarsirii duhovnicesti (Matei 5, 48) si despre obstea cea simpla si minunata a manastirii noastre cu care Domnul m-a invrednicit sa ma intalnesc in viata si sa traiesc alaturi vreme de patruzeci de ani.

Am inceput sa-mi notez amintirile.  Astfel si-a aflat inceputul aceasta carte modesta.

Nadajduiesc ca cititorul binevoitor va dobandi mangaiere duhovniceasca si bucurie la citirea acestei lucrari.  Imi cer iertare pentru vorbirea simpla si posibilele neclaritati si, de asemenea, le cer cititorilor sa inalte sfinte rugaciuni pentru parintii si fratii raposati de la Pecerska din Pskov si pentru oamenii buni care au vietuit si vietuiesc in apropierea manastirii.

Pret: 13.50 LEI   
Momentan indisponibil


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare

Carti scrise de acelasi autor

    • (lipsa text)Aceasta carte pe care o avem in mainile noastre, "Pateric despre visuri si vedenii", acopera din plin un mare gol duhovnicesc si pastoral. Ea corespunde unei necesitati urgente a preotilor, dar si a simplilor credinciosi, de a avea raspunsuri credibile si garantate si invita in toate timpurile la intrebarea staruitoare, daca trebuie sa dam atentie si importanta visurilor si vedeniilor sau sa le nesocotim si sa le respingem, ca lucrari ale amagirii pe care le faureste Diavolul si care au urmari catastrofale pentru cei ce le primesc.

      CUPRINS

      Către cititor
      Prolog
      Prefata la editia în limba româna (traducerea Cristina Bacanu)
      Introducere

      Texte din Sfânta Scriptură despre visuri, vedenii, profeti mincinosi si amăgire
      I. Vechiul Testament
      II. Noul Testament
      Sfântul Antonie
      Sfîntii Pahomie si Teodor
      Sfântul Macarie Egipteanul

      Sase întâmplări despre amăgire
      1. Năluciri ale diavolului
      2. Heron
      3. Cel amăgit si fară minte
      4. Monahul cel renegat din Mesopotamia
      5. Awa Pavel care a fost amăgit
      6. Pustnicul cel cu slavă desartă

      Sfântul Efrem Sirul
      Sfântul Vasile cel Mare
      Sfântul Grigorie de Nyssa

      Trei întâmplări despre amăgire
      1.Valent
      2. Malpa

      Sapte întâmplâri despre amăgire
      1.Diaconul român
      2. Amăgirea celui care era să ajungă patriarh
      3. Amăgirea înfricosătoare a vointei ascunse
      4. Visul proegumenului Neofit
      5. O convertire grea
      6. Candela Maicii Domnului
      7.Spovedaniane sinceră

      Sfintii Varsanufie si Ioan
      Sfântul Ioan Scărarul
      Sfântul Grigorie Dialogul

      Alte trei întămplări despre amăgire
      1. Diavolul întinde cursă Sfântului Chiril
      2. Diavolul îl batjocoreste pe Isaachie cel închis în pesteră
      3. Amăgirea diavolească a lui Nichita cel închis

      Sfântul Isaac Sirul
      Sfântul Anastasie Sinaitul
      Antioh, monahul din Galatia

      Două întâmplări despre amăgire
      1. Ispită si calomnie de la diavoli
      2. Harul diavolesc al înainte-vederii

      Sfântul Petru Damaschinul
      Sfântul Simeon Noul Teolog
      Sfântul Nichita Stithatul

      Cinci încercări de amăgire
      1. Sfântul Petru Atonitul si îngerul întunericului
      2. Sfântul Pahomie si Hristosul închipuit
      3. Sfântul Nifon si îngerul mincinos
      4. Invitatia înselătoare a Satanei
      5. Prefacerea Satanei în preot

      Sfântul Grigorie Sinaitul
      Sfântul Maxim Cavsocalivitul
      Sfintii Calist si Ignatie Xanthopol

      Alte douâ întâmplâri despre amăgire
      1. Monahul care a fost salvat dintr-o amagire înfricosâtoare
      2. Ucenicul care câuta împlinirea vointei sale

      Sfântul Nicodim Aghioritul
      Staretul Macarie de la Optina
      Sfântul Ignatie Briancianinov
      Sfântul Siluan Athonitul

      Intâmplâri din zilele noastre despre amăgire
      1. Comorile lui Ali Pasa
      2.Pătama predicatorului
      3. O hirotonie săvârsită doar în vis
      4. Un vis le-a distrus zestrea
      5. Pătania unei fete
      6. Despre cea care îsi zicea sfântă
      7. „Sfânta Parascheva" în vedenii satanice
      8. „Maica Domnului" în vedeniile unei tinere

      Diferiti Sfinti si Părinti
      Sfântul Chiril Fileotul
      Sfântul Marcu Ascetul
      Sfântul Maxim Mărturisitorul
      Sfântul Iustin Martirul si Filozoful
      Sfântul Teognostie
      Avva Filimon
      Sfântul Casian Romanul
      Avva Teodor Tibeul
      Pârintele Iosif Isihastul
      Evagrie Ponticul

      Câteva întâmplari care stabilesc caracterul si duhul patristic ortodox în legătură cu vedeniile
      1. Sfântul Atanasie Atonitul
      2. Sfântul Simon Mirovlitul
      3. Sfânta Pelaghia din Tinos
      4. Sfantul Pahomie si monahii eretici
      5.Awa Olimpie si preotul idolatrilor
      6. Vedenia avvei Zaharia
      7. „Eu sunt Hristos"
      8. „Vrei să-L vezi pe Hristos?"
      9. Sfântul Arsenie cel Mare
      10. Sovăiala avvei Zinon
      11. Sfârsitul avvei Zaharia
      Părintele Daniil Catunachiotis

    • Cartea Profetului Isaia este scrierea vechitestamentară cea mai iubită, apreciată şi cel mai frecvent citată, atât în Noul Testament, cât şi în operele Sfinţilor Părinţi. Fericitul Ieronim spunea în prologul comentariului său că Isaia este mai degrabă evanghelist şi apostol decât profet, întrucât nici o altă scriere profetică nu propovăduieşte limpede atât de multe taine despre Hristos şi despre Biserică precum această carte: activitatea Sf. Ioan Botezătorul, naşterea Domnului din Fecioară, minunile Sale, patimile, moartea şi Învierea Sa, precum şi chemarea neamurilor la credinţa în Mântuitorul. 

      Comentariul la Isaia se deosebeşte de majoritatea scrierilor exegetice ale Sfântului Ioan Gură de Aur prin faptul că nu este scris în formă omiletică, ci ca o analiză sistematică, verset cu verset a textului. Între puţinele scrieri exegetice în această formă s-ar mai putea menţiona: Comentariu la Iov, recent tradus în limba română, şi Comentariu la Epistola către Galateni. Stilul comentariului este simplu, clar, precis, metodic, fără digresiuni morale, fără introduceri sau formule trinitare finale, fără atenţionări directe adresate publicului, fără nimic ce ţine de stilul oral, omiletic. 

      Comentariul Sfântului Ioan Gură de Aur la Isaia este una dintre cele mai remarcabile capodopere exegetice vechi-testamentare, deosebindu-se de toate celelalte comentarii patristice prin trasăturile specifice scrierilor sale: subtilitatea, profunzimea şi logica ideilor susţinute, cursivitatea, eleganţa şi frumuseţea stilului, discernământul, prudenţa şi dragostea cu care alege bucatele potrivite pentru ospăţul duhovnicesc al cititorilor săi, maturitatea şi înălţimea duhovnicească a învăţăturilor, care sunt la fel de vii şi de mişcătoare pentru orice fiu al Bisericii din toate timpurile. 

      Traducerea textului de faţă a fost efectuată după ediţia critică Sources Chrétiennes, no. 304, Jean Chrysostome, Commentaire sur Isaïe, texte critique et notes par J. Dumontier, Les Éditions du CERF, Paris, 1983. 


      Omiliile despre Ozia au ca punct de pornire exegeza viziunii de la începutul capitolului al 6-lea din profeţia lui Isaia, în special Is. 6, 1-3, pe care o regăsim tâlcuită şi în comentariul Sfântului Ioan Gură de Aur la primele opt capitole din Isaia. Comparând cele două texte, se pot sesiza numeroase asemănări între ele în ce priveşte conţinutul şi învăţăturile pe care le mărturiseşte Sfântul, precum şi deosebiri, mai ales stilistice, legate de accentul care se pune pe anumite aspecte. 

      Comentariul la Isaia este scris într-o manieră ştiinţifică, menit a fi o lucrare exegetică destinată lecturii, pe când omiliile la Ozia au un caracter oral, aparţinând genului omiletic. Omiliile la Ozia prezintă îndemnuri către public, apostrofări, referiri la viaţa de zi cu zi şi ample divagaţii polemice şi morale. Comentariul la Isaia, dimpotrivă, are un stil direct, scurt, concis şi mult mai elevat. 

      Problemele dogmatice, dezbătute pe larg în comentariu, sunt sugerate doar în treacăt în omilii. Astfel, dacă în comentariu Sfântul demonstrează limpede, cu numeroase argumente scripturistice, că în capitolul al şaselea Profetul Isaia a văzut doar ceea ce se putea vedea prin pogorământ, nicidecum însăşi firea lui Dumnezeu – care nu poate fi cunoscută deplin nici de oameni nici de îngeri –, în omilie se limitează doar la a îndeamna pe credincioşi să nu fie curioşi cu privire la modul în care Profetul Isaia spune că L-a văzut pe Domnul. În comentariu, Sfântul identifică lămurit „tronul”, „şederea” lui Dumnezeu, poziţia serafimilor ca antropomorfisme cu semnificaţie simbolică, pe când în omilii abia menţionează că nu trebuie să socotim că acele puteri netrupeşti ar arăta în realitate cu picioare şi aripi cum le descrie profetul. În comentariu, tripla invocare a sfinţeniei lui Dumnezeu de către serafimi este explicată în sens trinitar, pe când în omilii accentul cade pe faptul că de la venirea Mântuitorului au fost învredniciţi şi oamenii să cânte acest imn al sfinţilor îngeri care stau mereu în preajma tronului lui Dumnezeu, şi că este necesar ca înaintea jertfelnicului să ne asemănăm în trăire şi evlavie cu serafimii. Comentariul analizează textul scripturistic inclusiv din punct de vedere filologic: de ce sunt utilizate anumite timpuri verbale, ce semnifică în limba ebraică anumiţi termeni sau nume mai relevante, pe când în omilii Sfântul se străduieşte să nu aglomereze memoria ascultătorilor cu prea multe date istorice sau ştiinţifice, căutând să facă discursul cât mai captivant prin jocul de imagini surprinse, îndemnuri morale şi un limbaj cât mai pe înţeles omului simplu. În comentariu, Sfântul Ioan evită tâlcuirea alegorică a cărbunelui de pe jertfelnic precum şi a altor numeroase alegorii, cel mult menţionându-le ca pe lucruri binecunoscute ascultătorilor de la alţi tâlcuitori, cu care este sau nu de acord, insistând mai ales pe înţelegerea literar-istorică a textului, pe când în omilii pune accent chiar pe semnificaţia tipologică şi liturgică a tronului, a jertfelnicului, a cărbunelui de pe jertfelnic, îndemnând credincioşii să se pregătească pentru apropierea de Sfintele Taine cu tot atâta teamă şi bucurie pe cât au văzut, cu ajutorul Profetului Isaia, că au şi serafimii. 

      Ingrid Bauer

watch series