Aparatorul adevarului: Viata Sfantului Atanasie cel Mare

Format: 13 x 20 cm
Status: momentan indisponibil

Aparatorul adevarului: Viata Sfantului Atanasie cel Mare

1 recenzii (nota 1.0)

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Editura Iona

Sfântul Atanasie a fost unul dintre cei mai mari cârmuitori ai Bisericii străvechi. În veacul al IV-lea acest episcop mic de statură din Egipt s-a nevoit din răsputeri pentru a răspândi cuvântul lui Hristos. Într-o vreme când Biserica se confrunta cu cea mai vicleană erezie dintre toate, arianismul, un om s-a ridicat deasupra celorlalţi pentru a o combate – şi a reuşit acest lucru cu prisosinţă. De câteva ori marea sa luptă pentru adevăr l-a adus în pragul muceniciei, dar aceasta nu avea să fie voia lui Dumnezeu. În schimb, avea să-și petreacă cei cincizeci de ani din viaţa adultă într-o mucenicie curajoasă şi nesângeroasă.

Pentru lupta sa în apărarea adevărului dumnezeirii lui Hristos, Sfântul Atanasie a fost numit „Părintele Ortodoxiei”. De-a lungul vieţii el a scris câteva cărţi. Lucrarea sa Despre întruparea Cuvântului, scrisă pe când avea numai nouăsprezece ani, este una dintre cele mai reușite care au fost scrise vreodată despre acest subiect. Biografia Sfântului Antonie, marele nevoitor, a fost un best-seller al vremii. Această carte a contribuit mult la susținerea monahismului în Răsărit. Fiind unul dintre cei mai mari Părinţi ai Bisericii, moştenirea Sfântului Atanasie a continuat să strălucească de-a lungul veacurilor ca un far luminos. Aceasta este povestea vieţii sale.

Pret: 13.00 LEI   
Momentan indisponibil


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul
Mesaje: (1) - Pagina 1 din 1
:
1.0
2013-09-18 02:46:45
I found just what I was needed, and it was entgtrainine!

--Pagina 1 din 1--

Carti similare

    • Parintele Ioannis Kalaidis (1925-2009) s-a nascut in Grecia in anul 1925, de praznicul Apostolului celui iubit al Domnului.  Inca din frageda varsta, ajutandu-l pe preot in altar si intarit fiind de inclinatiile duhovnicesti ale mamei sale, se ruga adeseori Domnului sa-l invredniceasca a-I sluji ca preot.  Dupa ce si-a incheiat stagiul militar in sfasietoarea perioada a Razboiului Civil (1946-1949) din patria sa, Ioannis s-a casatorit cu tanara Polixenia, cu care a dobandit patru copii.  La varsta de 45 de ani, in urma unei descoperiri dumnezeiesti, a primit infricosatul dar al preoției.  Pentru smerenia si dragostea sa, fiind destoinic urmator al Sfintilor, a primit de la Dumnezeu multe haruri spre mantuirea credinciosilor: stravedere, facerea de minuni, stapanire peste stihii, vederea Luminii Nefacute.
      Ultimii douazeci de ani ai vietii sale mult-incercate au stat sub ocrotirea Nou-Aratatilor Mucenici Rafail, Nicolae si Irina, de nenumarate ori savarsind el insusi impreuna cu acestia mari minuni.
      In anul 2009, Parintele Ioannis s-a mutat la Domnul in urma unei boli de care patimea muceniceste, fiind prohodit atat de ucenici cat si de zidirea care a varsat si ea cateva lacrimi de ploaie cinstindu-i adormirea.  Scumpa inaintea Domnului moartea cuviosilor Lui (Psalmul 115, 6).
      Parintele Ioannis e un preot sfant, e noul Nicolae Planas al Orthodoxiei noastre! (Mitropolitul Antonie de Siatista)
      Dupa moartea unui preot cipriot, ca s-o mangaie pe preoteasa vaduva, Maica Domnului i s-a aratat si i-a descoperit numele tuturor preotilor sfinti din Cipru si din Grecia, care erau inca in viata.  Printre ei se afla si Parintele Ioannis din Neohori.  Am simtit atunci inlauntrul meu pace si o negraita bucurie.
      Pavel Pavlidis
    • Sfântul Gherman de Alaska (1756-1836) a fost unul din marii isihaști și misionari ai Bisericii. Din fragedă vârstă fiind înzestrat cu înțelepciune dumnezeiască, s-a nevoit vreme de șaisprezece ani în faimoasa Mănăstire Valaam de pe Lacul Ladoga. De acolo a pornit, cu binecuvântarea Starețului Nazarie, să-l propovăduiască pe Hristos în îndepărtata Alaska, care în acele vremuri aparținea Rusiei.
      În cei patruzeci de ani petrecuți aici Sfântul Gherman s-a arătat a fi luminătorul și apostolul triburilor aleute păgâne, ridicându-se nepărtinitor împotriva abuzurilor guvernatorilor ruși care le asupreau cumplit pentru interesele lor financiare. Pentru jertfelnicia lui mai presus de fire și pentru marea sa smerenie, Dumnezeu i-a dăruit daruri precum străvederea și săvârșirea de minuni care i-au întărit pe aleuți pe calea cea strâmtă a Adevărului.
      La optzeci și unu de ani, Cuviosul a plecat din această viață, chipul său scăldat de lumina dumnezeiască și buna-mireasmă care i-au însoțit adormirea vădindu-i marea sfințenie.
      La proslăvirea lui, săvârșită în anul 1970, a contribuit și Arhiepiscopul Ioan Maximovici, iar ucenicul acestuia, Ieromonahul Serafim Rose, a întemeiat prima mănăstire misionară închinată Sfântului Gherman în pustia Platina, California. Astăzi moaștele Cuviosului Gherman odihnesc în Catedrala Învierii din Insula Kodiak, fiind socotit primul sfânt al Bisericii Ortodoxe Americane.

Carti scrise de acelasi autor

    • CUPRINS
      Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
      Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
      Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
      Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
      Vocatie si activitati secundare... 30
      Concluzii... 33
      PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
      Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
      Magnum Opus... 41
      Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
      O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
      Studii in alte domenii... 47
      Medalion comemorativ... 48
      Bibliografi a autorului... 51
      Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
      Multumiri... 111
      Introducere... 113
      Obiectivul si scopul studiului... 115
      Geneza studiului... 117
      Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
      Izvoarele... 121
      Precizare privind nomenclatura... 121
      6 Cuprins
      Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
      A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
      B. Nomenclatura... 129
      C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
      I. Dipticele celor morti... 131
      1. Ecfonisul proestosului... 131
      2. Dipticele diaconale... 132
      II. Dipticele celor vii... 133
      1. Ecfonisul proestosului... 134
      2. Dipticele diaconale... 135
      III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
      1. Manuscrisele medievale... 136
      2. Un text modern de la Ierusalim... 137
      3. Practica actuala... 140
      a. Liturghia patriarhala... 140
      b. Liturghia episcopala... 140
      IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
      Concluzii... 143
      Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
      in izvoarele timpurii... 147
      A. Prezentarea aspectului analizat... 147
      I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
      II. Locul originar al dipticelor... 151
      III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
      B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
      1. Ignatie al Antiohiei... 157
      2. Ciprian al Cartaginei... 158
      C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
      I. Egipt... 158
      1. Evhologhionul lui Serapion... 158
      Cuprins 7
      2. Papirusul Strasbourg... 160
      3. Didascalia Arabica... 161
      II. Palestina... 162
      1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
      2. Ieronim... 163
      3. Testamentum Domini... 164
      III. Cipru... 165
      IV. Antiohia... 166
      1. Constitutiile Apostolice... 166
      2. Teodor al Mopsuestiei... 166
      3. Ioan Hrisostom... 166
      V. Cilicia... 172
      1. Teodor al Mopsuestiei... 172
      2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
      3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
      VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
      1. Iacob de Sarug... 178
      2. Canoanele lui Marutas... 180
      VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
      1. Narsai... 182
      2. Gabriel de Basra... 183
      Concluzii... 184
      Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
      A. Palestina... 187
      I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
      II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
      III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
      Liturghiei Sf. Iacov... 193
      B. Dipticele armene... 193
      I. Pataragul... 193
      8 Cuprins
      II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
      1. Hosrov Anjewac῾i... 197
      2. Nersēs Lambronac῾i... 197
      3. Yovhannēs Arčišec῾i... 198
      III. Concluzia B: dipticele armene... 198
      C. Siria si Mesopotamia... 199
      I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
      1. Talcuitorii... 199
      2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
      3. Šararul maronit... 201
      II. Dipticele siro-antiohiene... 202
      III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
      D. Dipticele egiptene... 204
      I. Mijlocirile copte astazi... 205
      II. Dipticele etiopiene... 206
      III. Faclia din intuneric... 207
      IV. Fragmente dipticale... 208
      1. Papirusul Cairo 10395A... 210
      2. Papirusul Berlin 3602... 210
      3. Dipticul Luxor... 212
      4. Dipticul Boston... 215
      5. Papirusul Viena... 215
      6. Coptica Lovaniensia 28... 216
      7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
      8. Papirusul Londra 514... 218
      9. Papirusul Londra 513... 220
      10. Papirusul Londra 155... 221
      11. Papirusul Londra 971... 222
      V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
      Cuprins 9
      Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
      istorie Si liturghie... 227
      A. Izvoarele istorice... 227
      I. Ioan Hrisostom... 227
      1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
      2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
      si mortii sale... 229
      II. Izvoare ulterioare... 233
      1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
      2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
      3. Maxim Marturisitorul... 236
      B. Izvoarele liturgice... 238
      I. Protheoria... 238
      II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
      1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
      2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
      III. Degenerarea dipticelor... 244
      1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
      2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
      IV. Un diptic italo-grecesc... 247
      V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
      VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
      VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
      „Vrednic este cu adevarat…”... 251
      Concluzii... 253
      Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
      istorie Si liturghie... 255
      A. Izvoarele istorice... 255
      I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
      1. Controversa monofi zita timpurie... 255
      2. Schisma acachiana... 256
      10 Cuprins
      3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
      4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
      5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
      II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
      in cadrul patriarhiilor... 265
      1. In Patriarhia Antiohiei... 265
      2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
      III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
      IV. Pomenirea suveranilor... 268
      B. Izvoarele liturgice... 269
      I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
      1. Textul receptus... 269
      2. Particularitatea italo-greceasca... 273
      3. Locul ecfonisului... 274
      II. Dipticele diaconale... 274
      1. Evhologhioanele manuscrise... 274
      a. Grott aferrata Gb IV... 275
      b. Sinai Gr. 958... 276
      c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
      d. Τextul receptus... 276
      2. Manuscrisele diaconiconului... 277
      a. Sinai Gr. 1040... 277
      b. Paris Gr. 2509... 279
      3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
      4. Diataxele... 282
      a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
      b. Vatican Gr. 573... 283
      c. Vatoped 133 (744)... 283
      5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
      III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
      Cuprins 11
      1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
      2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
      3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
      4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
      5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
      6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
      7. Cinovnikul de la Moscova... 292
      IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
      anaforaua numelor... 293
      V. Variante ale exclamatiei:
      Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
      VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
      Concluzii... 296
      Excurs... 299
      Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
      cine, unde Si in ce ordine?... 303
      A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
      I. Dipticele celor vii... 305
      1. Demnitarii din ierarhie... 305
      2. Suveranii... 306
      II. Dipticele celor morti... 307
      1. Ierarhia... 307
      2. Suveranii... 309
      III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
      IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
      B. Locul originar si succesiunea dipticelor
      in Liturghia bizantina... 312
      I. Ioan Hrisostom... 312
      II. Maxim Marturisitorul... 315
      III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
      12 Cuprins
      IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
      V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
      Concluzii... 321
      Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
      Localizare... 325
      Tipuri de diptice... 326
      1. Dipticele ierarhice... 328
      2. Dipticele de comuniune... 328
      3. Dipticele confesionale... 328
      4. Dipticele mixte... 329
      Caracteristici structurale... 330
      1. Antiohia... 330
      2. Ierusalim... 330
      3. Alexandria... 330
      De ce diptice?... 331
      Amplifi care si declin... 332
      Consideratii pastorale... 335
      Index de manuscrise... 339
      Index general... 343
      Postfata... 363CUPRINS
      Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
      Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
      Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
      Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
      Vocatie si activitati secundare... 30
      Concluzii... 33
      PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
      Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
      Magnum Opus... 41
      Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
      O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
      Studii in alte domenii... 47
      Medalion comemorativ... 48
      Bibliografi a autorului... 51
      Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
      Multumiri... 111
      Introducere... 113
      Obiectivul si scopul studiului... 115
      Geneza studiului... 117
      Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
      Izvoarele... 121
      Precizare privind nomenclatura... 121
      6 Cuprins
      Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
      A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
      B. Nomenclatura... 129
      C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
      I. Dipticele celor morti... 131
      1. Ecfonisul proestosului... 131
      2. Dipticele diaconale... 132
      II. Dipticele celor vii... 133
      1. Ecfonisul proestosului... 134
      2. Dipticele diaconale... 135
      III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
      1. Manuscrisele medievale... 136
      2. Un text modern de la Ierusalim... 137
      3. Practica actuala... 140
      a. Liturghia patriarhala... 140
      b. Liturghia episcopala... 140
      IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
      Concluzii... 143
      Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
      in izvoarele timpurii... 147
      A. Prezentarea aspectului analizat... 147
      I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
      II. Locul originar al dipticelor... 151
      III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
      B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
      1. Ignatie al Antiohiei... 157
      2. Ciprian al Cartaginei... 158
      C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
      I. Egipt... 158
      1. Evhologhionul lui Serapion... 158
      Cuprins 7
      2. Papirusul Strasbourg... 160
      3. Didascalia Arabica... 161
      II. Palestina... 162
      1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
      2. Ieronim... 163
      3. Testamentum Domini... 164
      III. Cipru... 165
      IV. Antiohia... 166
      1. Constitutiile Apostolice... 166
      2. Teodor al Mopsuestiei... 166
      3. Ioan Hrisostom... 166
      V. Cilicia... 172
      1. Teodor al Mopsuestiei... 172
      2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
      3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
      VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
      1. Iacob de Sarug... 178
      2. Canoanele lui Marutas... 180
      VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
      1. Narsai... 182
      2. Gabriel de Basra... 183
      Concluzii... 184
      Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
      A. Palestina... 187
      I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
      II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
      III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
      Liturghiei Sf. Iacov... 193
      B. Dipticele armene... 193
      I. Pataragul... 193
      8 Cuprins
      II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
      1. Hosrov Anjewac῾i... 197
      2. Nersēs Lambronac῾i... 197
      3. Yovhannēs Arčišec῾i... 198
      III. Concluzia B: dipticele armene... 198
      C. Siria si Mesopotamia... 199
      I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
      1. Talcuitorii... 199
      2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
      3. Šararul maronit... 201
      II. Dipticele siro-antiohiene... 202
      III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
      D. Dipticele egiptene... 204
      I. Mijlocirile copte astazi... 205
      II. Dipticele etiopiene... 206
      III. Faclia din intuneric... 207
      IV. Fragmente dipticale... 208
      1. Papirusul Cairo 10395A... 210
      2. Papirusul Berlin 3602... 210
      3. Dipticul Luxor... 212
      4. Dipticul Boston... 215
      5. Papirusul Viena... 215
      6. Coptica Lovaniensia 28... 216
      7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
      8. Papirusul Londra 514... 218
      9. Papirusul Londra 513... 220
      10. Papirusul Londra 155... 221
      11. Papirusul Londra 971... 222
      V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
      Cuprins 9
      Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
      istorie Si liturghie... 227
      A. Izvoarele istorice... 227
      I. Ioan Hrisostom... 227
      1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
      2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
      si mortii sale... 229
      II. Izvoare ulterioare... 233
      1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
      2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
      3. Maxim Marturisitorul... 236
      B. Izvoarele liturgice... 238
      I. Protheoria... 238
      II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
      1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
      2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
      III. Degenerarea dipticelor... 244
      1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
      2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
      IV. Un diptic italo-grecesc... 247
      V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
      VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
      VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
      „Vrednic este cu adevarat…”... 251
      Concluzii... 253
      Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
      istorie Si liturghie... 255
      A. Izvoarele istorice... 255
      I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
      1. Controversa monofi zita timpurie... 255
      2. Schisma acachiana... 256
      10 Cuprins
      3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
      4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
      5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
      II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
      in cadrul patriarhiilor... 265
      1. In Patriarhia Antiohiei... 265
      2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
      III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
      IV. Pomenirea suveranilor... 268
      B. Izvoarele liturgice... 269
      I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
      1. Textul receptus... 269
      2. Particularitatea italo-greceasca... 273
      3. Locul ecfonisului... 274
      II. Dipticele diaconale... 274
      1. Evhologhioanele manuscrise... 274
      a. Grott aferrata Gb IV... 275
      b. Sinai Gr. 958... 276
      c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
      d. Τextul receptus... 276
      2. Manuscrisele diaconiconului... 277
      a. Sinai Gr. 1040... 277
      b. Paris Gr. 2509... 279
      3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
      4. Diataxele... 282
      a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
      b. Vatican Gr. 573... 283
      c. Vatoped 133 (744)... 283
      5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
      III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
      Cuprins 11
      1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
      2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
      3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
      4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
      5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
      6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
      7. Cinovnikul de la Moscova... 292
      IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
      anaforaua numelor... 293
      V. Variante ale exclamatiei:
      Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
      VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
      Concluzii... 296
      Excurs... 299
      Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
      cine, unde Si in ce ordine?... 303
      A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
      I. Dipticele celor vii... 305
      1. Demnitarii din ierarhie... 305
      2. Suveranii... 306
      II. Dipticele celor morti... 307
      1. Ierarhia... 307
      2. Suveranii... 309
      III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
      IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
      B. Locul originar si succesiunea dipticelor
      in Liturghia bizantina... 312
      I. Ioan Hrisostom... 312
      II. Maxim Marturisitorul... 315
      III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
      12 Cuprins
      IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
      V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
      Concluzii... 321
      Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
      Localizare... 325
      Tipuri de diptice... 326
      1. Dipticele ierarhice... 328
      2. Dipticele de comuniune... 328
      3. Dipticele confesionale... 328
      4. Dipticele mixte... 329
      Caracteristici structurale... 330
      1. Antiohia... 330
      2. Ierusalim... 330
      3. Alexandria... 330
      De ce diptice?... 331
      Amplifi care si declin... 332
      Consideratii pastorale... 335
      Index de manuscrise... 339
      Index general... 343
      Postfata... 363

watch series