Sfaturi pentru viata de zi cu zi

Format: 11x16.5 cm
ISBN: 978-973-136-578-7
Status: in stoc

Sfaturi pentru viata de zi cu zi

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Editura Sophia
Numar de pagini: 288

Tinta noastra trebuie sa fie: cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui (v. Mt. 6, 33), adica implinirea poruncilor lui Dumnezeu, Care ne curateste de patimi si ne daruieste odihna si nadejdea mantuirii din negraita iubire de oameni dum­ne­zeiasca, nu din faptele noastre, deoarece chiar daca am savarsi toate cele poruncite noua, trebuie sa ne socotim slugi netrebnice (v. Lc. 17, 10). Si atata timp cat ne aflam inca in patimi, trebuie neaparat sa ne oste­nim pentru a smulge din inima noastra neghinele.

Nu trebuie sa nazuim insa spre a ajunge in scurta vreme la nepatimire si la odihna: pentru aceasta este nevoie de vreme, de oste­neala si de ajutorul lui Dumnezeu. Tot ce se dobandeste in scurta vreme piere degraba.

Nu te trandavi si nu te tulbura, ci incre­din­teaza-te voii lui Dumnezeu.

Sfantul Macarie de la Optina

Cartea de fata reprezinta editia a doua a antologiei Sfaturi pentru mireni, aparuta pentru prima data in 2011.

Pret: 18.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare

    • Cartea cuprinde o selectie de texte din scrisorile Sfantului Teofan Zavoratul, cu explicatii si sfaturi despre boala si moarte. Sfantul explica motivul si intelesul bolii si mortii in lumina iubirii lui Dumnezeu.

      Rugăciunea în vremea bolii 

      Vă simţiţi foarte slăbită şi credeţi că vă apropiaţi de ieşirea sufletului din trup. Boala aminteşte de moarte, însă nu proroceşte ceasul ei. Totuşi, de vreme ce aţi primit aducerea-aminte de moarte, nu e nepotrivit să vă pregătiţi de ea. Dat fiind că sunteţi mereu bolnavă, nu vă este greu să vă însuşiţi gândul la ieşirea din trup, după pilda Cuviosului Nicanor – şi această ieşire nu vă va lua pe neaşteptate. Fericită este pomenirea morţii; ea, împreună cu aducerea-aminte de Domnul, e temelia tare a bunei rânduieli creştineşti a duhului. 
      Vă plângeţi de dumneavoastră înşivă că vă rugaţi prost şi nu vă ţineţi de nevoinţe. În această privinţă vă lămureşte Sfântul Tihon de Zadonsk, care a zis: „Ce rugăciune îi trebuie bolnavului? Mulţumire şi suspinare.“ Acestea înlocuiesc orice nevoinţă. Deci, fiţi senină! 
      Nu puteţi merge la biserică din pricina bolii, aşa încât aţi rămas la pravila de chilie. Împliniţi-o după putere. Să ştiţi că pravila este de trebuinţă din pricina neputinţei noastre, nu pentru rugăciunea în sine, care se poate face şi fără pravilă... Staţi cu gândul la Liturghie – nu ca un săvârşitor, ci ca unul ce e de faţă (prin mutarea cu gândul) la Liturghia săvârşită de altul. 
      Nu aveţi gânduri prea vesele în ce vă priveşte? Era în Egipt un bătrân duhovnicesc – Apollo, mi se pare... Acesta le spunea cu tărie tuturor fraţilor, şi străinilor, de asemenea: „Nouă, creştinilor, nu ni se cuvine să ne mâhnim... Să se mâhnească păgânii şi jidovii. Iar noi, cei mântuiţi de Domnul... al nostru este raiul, a noastră este împărăţia Cerurilor. Cu noi sunt Hristos, harul Sfântului Duh, Maica lui Dumnezeu, oştirile cereşti şi sfinţii toţi...“ 

Carti scrise de acelasi autor

    • In cazul gandirii crestine astazi, credinta si ratiunea nu doar ca se contrazic mai putin ca oricand, dar insasi problema presupusului lor conflict n-are nici un sens si nici macar n-ar trebui sa se puna.  Ne putem pierde eventual credinta, dar cu siguranta nu pentru ca am castigat in ratiune.  S-ar putea sa pierdem din credinta tocmai pentru ca ne imaginam ratiunea incapabila sa inteleaga o parte — si inca o parte decisiva, chiar cea mai decisiva — din ceea ce viata noastra ne face sa experimentam.  Foarte repede cedam: ratiunea nu intelege totul, suntem nevoiti sa admitem spatii imense care ne raman de neinteles si irationale, pe care le abandonam credintei si parerii; si foarte repede renuntam definitiv sa mai gandim ceea ce am alungat deja din campul sensibilului. Din acest somn al ratiunii se ivesc atunci cosmaruri — ideologice.  Prea repede socotita ca venind de la sine si cu totul naturala, separatia intre credinta si ratiune se naste astfel intai dintr-un deficit de rationalitate, dintr-o capitulare fara lupta a ratiunii inaintea a ceea ce e presupus de negandit.  Dar daca nu ne pierdem credinta dintr-un exces de practica a rationalitatii, s-ar putea, din contra, sa ne pierdem adeseori din rationalitate pentru ca excludem prea repede credinta si domeniul pe care ea il deschide, cel al Revelatiei.  Pierzandu-ne credinta pierdem din ratiune.

    • Filozoful american Allan Bloom observa ca majoritatea tinerilor au relatii sexuale, dar nu (mai) traiesc o poveste de dragoste.  Si totusi, lumea animala nu ne va satisface niciodata.  Cand iubirea se infiripa, simtim ca apartinem Cerului.  In ce fel transformam, atunci, intamplarea amoroasa intr-un destin singular?

      Trei scurte naratiuni, interpretate filozofic de Mihail Neamtu, surprind situatiile-cheie ale iubirii.  In zorii civilizatiei, Mowgli paraseste jungla pentru ca aude cantecul de iubire al frumoasei Shanti.  Doi romantici in plina adolescenta, Mihnea si Dora, cunosc vapaia iubirii pasionale, al carei jaratec se inteteste prin epistolarul „cuvintelor bune de mancat”.  In sfarsit, Dinu si Nelli Pillat-personalitati istorice - au cunoscut atat extazul erotic, cat si suferinta, pariind mereu pe vesnicie.

      Dincolo de esec si blazare, dar fara sa propuna retete pentru fericirea conjugala, cartea ne invita sa descoperim promisiunile, capcanele si bucuriile iubirii.

      ...Un Aliosa Karamazov scolit — mi-am spus, de indata ce l-am vazut pe Mihai Neamtu...”
      (Andrei PLESU, Colegiul Noua Europa)

      „...un eseu insufletitor atat de binevenit in cuprinsul lumii de azi, „Varstele iubirii” reaseaza valorile morale care dau stralucire relațiilor umane.  Autorul ne indeamna la neuitarea iubirii adevarate.”
      (Monica PILLAT, scriitoare)

      „Trei varste umane, trei povesti de dragoste si un autor capabil sa desluseasca haloul iubirii sacre in filigranul celei profane.  Fictiunea copilului arhetipal, Mowgli, atins de primul fior al dragostei, se ingana cu abia voalata idila autobiografica dintre adolescentii Mihnea si Dora, iar amandurora le raspunde, climactic, epistolarul sfasietor de real al lui Dinu si Nelli Pillat.  O carte a intalnirilor admirabile, de care te poti lesne indragosti.”
      (Adrian PAPAHAGI, Universitatea „Babes-Bolyai”)

    • CUPRINS
      Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
      Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
      Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
      Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
      Vocatie si activitati secundare... 30
      Concluzii... 33
      PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
      Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
      Magnum Opus... 41
      Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
      O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
      Studii in alte domenii... 47
      Medalion comemorativ... 48
      Bibliografi a autorului... 51
      Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
      Multumiri... 111
      Introducere... 113
      Obiectivul si scopul studiului... 115
      Geneza studiului... 117
      Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
      Izvoarele... 121
      Precizare privind nomenclatura... 121
      6 Cuprins
      Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
      A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
      B. Nomenclatura... 129
      C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
      I. Dipticele celor morti... 131
      1. Ecfonisul proestosului... 131
      2. Dipticele diaconale... 132
      II. Dipticele celor vii... 133
      1. Ecfonisul proestosului... 134
      2. Dipticele diaconale... 135
      III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
      1. Manuscrisele medievale... 136
      2. Un text modern de la Ierusalim... 137
      3. Practica actuala... 140
      a. Liturghia patriarhala... 140
      b. Liturghia episcopala... 140
      IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
      Concluzii... 143
      Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
      in izvoarele timpurii... 147
      A. Prezentarea aspectului analizat... 147
      I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
      II. Locul originar al dipticelor... 151
      III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
      B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
      1. Ignatie al Antiohiei... 157
      2. Ciprian al Cartaginei... 158
      C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
      I. Egipt... 158
      1. Evhologhionul lui Serapion... 158
      Cuprins 7
      2. Papirusul Strasbourg... 160
      3. Didascalia Arabica... 161
      II. Palestina... 162
      1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
      2. Ieronim... 163
      3. Testamentum Domini... 164
      III. Cipru... 165
      IV. Antiohia... 166
      1. Constitutiile Apostolice... 166
      2. Teodor al Mopsuestiei... 166
      3. Ioan Hrisostom... 166
      V. Cilicia... 172
      1. Teodor al Mopsuestiei... 172
      2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
      3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
      VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
      1. Iacob de Sarug... 178
      2. Canoanele lui Marutas... 180
      VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
      1. Narsai... 182
      2. Gabriel de Basra... 183
      Concluzii... 184
      Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
      A. Palestina... 187
      I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
      II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
      III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
      Liturghiei Sf. Iacov... 193
      B. Dipticele armene... 193
      I. Pataragul... 193
      8 Cuprins
      II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
      1. Hosrov Anjewac῾i... 197
      2. Nersēs Lambronac῾i... 197
      3. Yovhannēs Arčišec῾i... 198
      III. Concluzia B: dipticele armene... 198
      C. Siria si Mesopotamia... 199
      I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
      1. Talcuitorii... 199
      2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
      3. Šararul maronit... 201
      II. Dipticele siro-antiohiene... 202
      III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
      D. Dipticele egiptene... 204
      I. Mijlocirile copte astazi... 205
      II. Dipticele etiopiene... 206
      III. Faclia din intuneric... 207
      IV. Fragmente dipticale... 208
      1. Papirusul Cairo 10395A... 210
      2. Papirusul Berlin 3602... 210
      3. Dipticul Luxor... 212
      4. Dipticul Boston... 215
      5. Papirusul Viena... 215
      6. Coptica Lovaniensia 28... 216
      7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
      8. Papirusul Londra 514... 218
      9. Papirusul Londra 513... 220
      10. Papirusul Londra 155... 221
      11. Papirusul Londra 971... 222
      V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
      Cuprins 9
      Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
      istorie Si liturghie... 227
      A. Izvoarele istorice... 227
      I. Ioan Hrisostom... 227
      1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
      2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
      si mortii sale... 229
      II. Izvoare ulterioare... 233
      1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
      2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
      3. Maxim Marturisitorul... 236
      B. Izvoarele liturgice... 238
      I. Protheoria... 238
      II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
      1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
      2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
      III. Degenerarea dipticelor... 244
      1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
      2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
      IV. Un diptic italo-grecesc... 247
      V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
      VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
      VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
      „Vrednic este cu adevarat…”... 251
      Concluzii... 253
      Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
      istorie Si liturghie... 255
      A. Izvoarele istorice... 255
      I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
      1. Controversa monofi zita timpurie... 255
      2. Schisma acachiana... 256
      10 Cuprins
      3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
      4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
      5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
      II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
      in cadrul patriarhiilor... 265
      1. In Patriarhia Antiohiei... 265
      2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
      III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
      IV. Pomenirea suveranilor... 268
      B. Izvoarele liturgice... 269
      I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
      1. Textul receptus... 269
      2. Particularitatea italo-greceasca... 273
      3. Locul ecfonisului... 274
      II. Dipticele diaconale... 274
      1. Evhologhioanele manuscrise... 274
      a. Grott aferrata Gb IV... 275
      b. Sinai Gr. 958... 276
      c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
      d. Τextul receptus... 276
      2. Manuscrisele diaconiconului... 277
      a. Sinai Gr. 1040... 277
      b. Paris Gr. 2509... 279
      3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
      4. Diataxele... 282
      a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
      b. Vatican Gr. 573... 283
      c. Vatoped 133 (744)... 283
      5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
      III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
      Cuprins 11
      1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
      2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
      3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
      4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
      5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
      6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
      7. Cinovnikul de la Moscova... 292
      IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
      anaforaua numelor... 293
      V. Variante ale exclamatiei:
      Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
      VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
      Concluzii... 296
      Excurs... 299
      Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
      cine, unde Si in ce ordine?... 303
      A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
      I. Dipticele celor vii... 305
      1. Demnitarii din ierarhie... 305
      2. Suveranii... 306
      II. Dipticele celor morti... 307
      1. Ierarhia... 307
      2. Suveranii... 309
      III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
      IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
      B. Locul originar si succesiunea dipticelor
      in Liturghia bizantina... 312
      I. Ioan Hrisostom... 312
      II. Maxim Marturisitorul... 315
      III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
      12 Cuprins
      IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
      V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
      Concluzii... 321
      Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
      Localizare... 325
      Tipuri de diptice... 326
      1. Dipticele ierarhice... 328
      2. Dipticele de comuniune... 328
      3. Dipticele confesionale... 328
      4. Dipticele mixte... 329
      Caracteristici structurale... 330
      1. Antiohia... 330
      2. Ierusalim... 330
      3. Alexandria... 330
      De ce diptice?... 331
      Amplifi care si declin... 332
      Consideratii pastorale... 335
      Index de manuscrise... 339
      Index general... 343
      Postfata... 363CUPRINS
      Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
      Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
      Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
      Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
      Vocatie si activitati secundare... 30
      Concluzii... 33
      PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
      Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
      Magnum Opus... 41
      Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
      O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
      Studii in alte domenii... 47
      Medalion comemorativ... 48
      Bibliografi a autorului... 51
      Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
      Multumiri... 111
      Introducere... 113
      Obiectivul si scopul studiului... 115
      Geneza studiului... 117
      Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
      Izvoarele... 121
      Precizare privind nomenclatura... 121
      6 Cuprins
      Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
      A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
      B. Nomenclatura... 129
      C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
      I. Dipticele celor morti... 131
      1. Ecfonisul proestosului... 131
      2. Dipticele diaconale... 132
      II. Dipticele celor vii... 133
      1. Ecfonisul proestosului... 134
      2. Dipticele diaconale... 135
      III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
      1. Manuscrisele medievale... 136
      2. Un text modern de la Ierusalim... 137
      3. Practica actuala... 140
      a. Liturghia patriarhala... 140
      b. Liturghia episcopala... 140
      IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
      Concluzii... 143
      Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
      in izvoarele timpurii... 147
      A. Prezentarea aspectului analizat... 147
      I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
      II. Locul originar al dipticelor... 151
      III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
      B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
      1. Ignatie al Antiohiei... 157
      2. Ciprian al Cartaginei... 158
      C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
      I. Egipt... 158
      1. Evhologhionul lui Serapion... 158
      Cuprins 7
      2. Papirusul Strasbourg... 160
      3. Didascalia Arabica... 161
      II. Palestina... 162
      1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
      2. Ieronim... 163
      3. Testamentum Domini... 164
      III. Cipru... 165
      IV. Antiohia... 166
      1. Constitutiile Apostolice... 166
      2. Teodor al Mopsuestiei... 166
      3. Ioan Hrisostom... 166
      V. Cilicia... 172
      1. Teodor al Mopsuestiei... 172
      2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
      3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
      VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
      1. Iacob de Sarug... 178
      2. Canoanele lui Marutas... 180
      VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
      1. Narsai... 182
      2. Gabriel de Basra... 183
      Concluzii... 184
      Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
      A. Palestina... 187
      I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
      II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
      III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
      Liturghiei Sf. Iacov... 193
      B. Dipticele armene... 193
      I. Pataragul... 193
      8 Cuprins
      II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
      1. Hosrov Anjewac῾i... 197
      2. Nersēs Lambronac῾i... 197
      3. Yovhannēs Arčišec῾i... 198
      III. Concluzia B: dipticele armene... 198
      C. Siria si Mesopotamia... 199
      I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
      1. Talcuitorii... 199
      2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
      3. Šararul maronit... 201
      II. Dipticele siro-antiohiene... 202
      III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
      D. Dipticele egiptene... 204
      I. Mijlocirile copte astazi... 205
      II. Dipticele etiopiene... 206
      III. Faclia din intuneric... 207
      IV. Fragmente dipticale... 208
      1. Papirusul Cairo 10395A... 210
      2. Papirusul Berlin 3602... 210
      3. Dipticul Luxor... 212
      4. Dipticul Boston... 215
      5. Papirusul Viena... 215
      6. Coptica Lovaniensia 28... 216
      7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
      8. Papirusul Londra 514... 218
      9. Papirusul Londra 513... 220
      10. Papirusul Londra 155... 221
      11. Papirusul Londra 971... 222
      V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
      Cuprins 9
      Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
      istorie Si liturghie... 227
      A. Izvoarele istorice... 227
      I. Ioan Hrisostom... 227
      1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
      2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
      si mortii sale... 229
      II. Izvoare ulterioare... 233
      1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
      2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
      3. Maxim Marturisitorul... 236
      B. Izvoarele liturgice... 238
      I. Protheoria... 238
      II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
      1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
      2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
      III. Degenerarea dipticelor... 244
      1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
      2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
      IV. Un diptic italo-grecesc... 247
      V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
      VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
      VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
      „Vrednic este cu adevarat…”... 251
      Concluzii... 253
      Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
      istorie Si liturghie... 255
      A. Izvoarele istorice... 255
      I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
      1. Controversa monofi zita timpurie... 255
      2. Schisma acachiana... 256
      10 Cuprins
      3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
      4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
      5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
      II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
      in cadrul patriarhiilor... 265
      1. In Patriarhia Antiohiei... 265
      2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
      III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
      IV. Pomenirea suveranilor... 268
      B. Izvoarele liturgice... 269
      I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
      1. Textul receptus... 269
      2. Particularitatea italo-greceasca... 273
      3. Locul ecfonisului... 274
      II. Dipticele diaconale... 274
      1. Evhologhioanele manuscrise... 274
      a. Grott aferrata Gb IV... 275
      b. Sinai Gr. 958... 276
      c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
      d. Τextul receptus... 276
      2. Manuscrisele diaconiconului... 277
      a. Sinai Gr. 1040... 277
      b. Paris Gr. 2509... 279
      3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
      4. Diataxele... 282
      a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
      b. Vatican Gr. 573... 283
      c. Vatoped 133 (744)... 283
      5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
      III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
      Cuprins 11
      1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
      2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
      3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
      4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
      5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
      6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
      7. Cinovnikul de la Moscova... 292
      IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
      anaforaua numelor... 293
      V. Variante ale exclamatiei:
      Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
      VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
      Concluzii... 296
      Excurs... 299
      Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
      cine, unde Si in ce ordine?... 303
      A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
      I. Dipticele celor vii... 305
      1. Demnitarii din ierarhie... 305
      2. Suveranii... 306
      II. Dipticele celor morti... 307
      1. Ierarhia... 307
      2. Suveranii... 309
      III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
      IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
      B. Locul originar si succesiunea dipticelor
      in Liturghia bizantina... 312
      I. Ioan Hrisostom... 312
      II. Maxim Marturisitorul... 315
      III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
      12 Cuprins
      IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
      V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
      Concluzii... 321
      Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
      Localizare... 325
      Tipuri de diptice... 326
      1. Dipticele ierarhice... 328
      2. Dipticele de comuniune... 328
      3. Dipticele confesionale... 328
      4. Dipticele mixte... 329
      Caracteristici structurale... 330
      1. Antiohia... 330
      2. Ierusalim... 330
      3. Alexandria... 330
      De ce diptice?... 331
      Amplifi care si declin... 332
      Consideratii pastorale... 335
      Index de manuscrise... 339
      Index general... 343
      Postfata... 363

watch series